Przenośniki taśmowe działają dzięki specjalnemu układowi mechanicznemu, którego istotną częścią są bębny napędowe. Wykonuje się je najczęściej z bardzo wytrzymałej stali (podobnie, jak inne elementy silnika i stelażu). Ponieważ takie wały są w ciągłym ruchu i poddaje się je zmiennym obciążeniom, narażone są na szybsze niszczenie niż w przypadku pozostałych części. Właśnie dlatego producenci taśmociągów wykonują różnego rodzaju wzmocnienia, które mają zmniejszać zużycie tego elementu i powodować poprawę jego właściwości.
Zabezpieczenia wałów napędowych w taśmociągach
Zadaniem okleiny nie jest poprawienie wyglądu danej części, tylko przystosowanie jej do pracy w konkretnych warunkach. Jednym z najczęściej wybieranych materiałów do produkcji tego typu elementów jest guma. Co sprawia, że właśnie ten materiał stał się tak bardzo popularny wśród producentów? Przede wszystkim jego twardość i elastyczność. Nawet, jeśli cały przenośnik taśmowy zostanie tymczasowo poddany większym obciążeniom, to guma wróci później do swojego podstawowego kształtu. Bardzo ważne jest również to, że gumę ciężko jest rozerwać. Charakter niszczenia elementów wykonanych z elastycznego tworzywa jest bardzo ciekawy – polega na rozwarstwianiu się gumy. Oznacza to, że powłoka nie niszczy się w jednym czasie na całej grubości, co znacznie wydłuża jej przydatność do użytkowania. Producenci wykonujący gumowanie bębnów napędowych mają na uwadze również to, aby powłoka miała zdolność do pochłaniania energii. Podczas pracy większości maszyn i urządzeń powstają jakieś drgania. W przypadku przenośnika taśmowego nawet podwójnie – jedne od pracy silnika, a drugie od obciążenia taśmy. Jeżeli nie będą one wzajemnie się przenikać, maszyna będzie działała bezawaryjnie przez znacznie dłuższy czas. Guma jest również świetnym izolatorem. Nie tylko ciepła, ale również energii elektrycznej, dlatego w razie jakichkolwiek przebić ładunek nie zostanie przeniesiony na taśmę, a tym samym nie będzie zagrażał życiu i zdrowiu pracowników.
Jak wcześniej było wspomniane, gumowa powłoka ma na celu ochronę stalowego wała napędowego prze różnymi czynnikami. Dzięki temu, że jest odporna na związki chemiczne, oleje spożywcze i syntetyczne, warunki klimatyczne, zmienność temperatury oraz ozon i promieniowanie ultrafioletowe, staje się ona uniwersalna. Oznacza to, że możemy ją zastosować w maszynach pracujących na zewnątrz i wewnątrz pomieszczeń. Odpowiednie przyklejenie powłoki gumowej wpłynie więc pozytywnie na prace całego urządzenia.