Skrótem LAPL określa się licencję pilota samolotowego rekreacyjnego. Jeszcze nie tak dawno temu tego typu licencja nie istniała. Obecnie jest jednak dostępna do zdobycia, ale wcześniej warto zapoznać się z wszystkimi wymaganiami. Ten rodzaj licencji został opracowany przez EASA. Każda osoba, która posiada tego typu licencję, jest uprawniona do wykonywania lotów niekomercyjnych w samolotach posiadających jeden silnik tłokowy.

Szkolenie teoretyczne i praktyczne w licencji LAPL

licencja lapl - wymaganiaWaga startowa takich maszyn nie może przekraczać 2000 kg. W całym szkoleniu najważniejsze jest oczywiście szkolenie praktyczne, w czasie którego odbywają się loty. Szkolenie to trwa 30h. Nie jest to jednak wszystko, o czym trzeba wiedzieć. Wiele osób zastanawia się nad tym, w jakim wieku można rozpocząć szkolenie. Możliwe jest to od 16 lat, ale licencja zostanie wydana dopiero, kiedy skończymy 17 lat. Szkolenie można więc rozpocząć już od 16 roku życia. Zasadniczo im wcześniej tym lepiej, bo zdecydowanie łatwiej uczy się pilotowania młodzież niż osoby dorosłe. Oczywiście każdy może skorzystać ze szkolenia, ale wcześniej musi dostarczyć orzeczenie lotniczo-lekarskie. Jest to tzw. orzeczenie Part-MED klasy LAPL. W czasie szkolenia teoretycznego można skorzystać z możliwości nauki indywidualnej lub grupowej. W obu przypadkach takie szkolenie teoretyczne trwa 100h. Nie da się ukryć, że dość dużą popularnością cieszy się aktualnie licencja lapl – wymagania są łatwe do spełnienia, a to oznacza, że każdy z nas już od 16 lat może zawalczyć o swoje marzenia zostania pilotem. W ramach szkolenia praktycznego musi odbyć się co najmniej 30 godzin lotów. Aby uzyskać licencję, trzeba podejść do egzaminu teoretycznego i praktycznego. Egzamin teoretyczny odbywa się przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną. Jest to egzamin z 9 przedmiotów, które były wcześniej nauczane na szkoleniu teoretycznym. Dopiero po pozytywnym zaliczeniu części teoretycznej można przejść do egzaminu praktycznego. Posiadacz takich uprawnień może wykonywać loty nie tylko na terenie Polski. Mogą t być też loty międzynarodowe, ale tylko w obrębie krajów Unii Europejskiej.

Pilot może przewozić pasażerów tylko nieodpłatnie. Z pewnością wiele osób jest zainteresowanych kosztami takich szkoleń. Otóż szkolenie teoretyczne to koszt ok. 1500 zł. Praktyka to ok. 18 000 zł za 30h lotów. Koszt wypożyczenia samolotu na czas egzaminu to również kilkaset złotych. Egzamin teoretyczny kosztuje ok. 300 zł, a egzamin praktyczny ok. 800 zł. Do tego trzeba doliczyć kilkaset złotych za badanie lotniczo-lekarskie.